Datum | donderdag 29 augustus 2019 |
Aanvangstijd | 20:15 |
Locatie | Grote Kerk, Rond de Grote Kerk (HOK) |
Uitvoerenden | Loreto Aramendi (San Sebastián, Spanje) |
JUÁN CABANILLES (1644-1712)
Batalla Imperial
FRANCISCO CORREA DE ARAUXO (1584-1654)
Segundo tiento del quarto tono
GEORG MUFFAT (1653-1704)
Uit “Apparatus musico-organisticus”:
- Toccata I
DIETERICH BUXTEHUDE (1637-1707)
Ciacona in e BuxWV 160
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Uit Concerto in a BWV 593 (naar A. Vivaldi):
I. Allegro
FRANZ LISZT (1811-1886)
Uit “Harmonies poétiques et religieuses” (1849):
- Funérailles
(orgeltrancriptie: Louis Robilliard)
CAMILLE SAINT-SAËNS (1835-1921)
Danse macabre, op. 40 (1874)
(orgeltrancriptie: Louis Robilliard)
GABRIEL FAURÉ (1845-1924)
Uit “Pelléas et Mélisande”:
I. Prélude
III. Sicilienne
(orgeltrancriptie: Louis Robilliard)
OLIVIER MESSIAEN (1908-1992)
Uit “Le Livre du Saint-Sacrement”:
- Offrande et Alleluia final
Loreto Aramendi is titulair organiste van de basiliek van Santa María del Coro van San Sebastián, waar zij het orgel Cavaillé Coll uit 1863 bespeelt. Zij geeft tal van recitals op internationale festivals in de meeste Europese landen, maar ook in de VS, Japan, Argentinië, Canada en Rusland. Zo verzorgde zij o.a. concerten in de Opera City Hall in Tokio, het nationale Auditorium van Madrid (Bach-Vermout), de Notre Dame te Parijs,de Hallgrímskikja in Reykjavik, Saint Patricks Kathedraal van New York, kathedraal van Moskou en het auditorium van Stavanger (Noorwegen).
Zij publiceerde twee dubbel-cd’s, opgenomen op de grote orgel van Cavaillé-Coll in de Santa María del Coro van San Sebastián en het grote Cavaillé-Coll orgel van de abdij van Saint Ouen van Rouen met transcripties van Louis Robilliard.
Haar grote interesse en kennis van zaken op het gebied van orgelbouw leidde er toe dat zij werd gevraagd haar medewerking te verlenen aan diverse orgelrestauratie projecten.
Oorspronkelijk afkomstig uit het Spaanse Orio, studeerde hij aan de Conservatorio Superior de San Sebastián, waar zij met lof afstudeerde voor orgel, piano, klavecimbel, en kamermuziek met leraren als Loreto F. Imaz, Esther Mendiburu en Cristina Navajas.
Ook studeerde zij orgel bij Bernadette Carrau en Esteban Landart aan het Conservatoire National Regional de Bayonne. Waar zij haar studie afsloot met een gouden medaille en de eerste prijs.
Zij verhuisde naar Lyon en nam les aan het Conservatoire national de Lyon (C.N.S.M. D), waar zij werkte met Jean Boyer, Louis Robilliard en Jacques von Oortmersen. Zij sloot deze orgelstudie af met het verkrijgen van de eerste prijs ‘met lof" en het masterdiploma.
Ze is bekroond met een beurs van de Diputación Forate de Guipúzcoa en de Lartundo Stichting.
Daarna volgde zij een 5-jarige studie bij het Conservatoire national supérieur régional de Paris bij Nöelle Spieth. Ook deze studie sloot zij af met een eerste prijs. Zij specialiseerde haar pianostudie bij J. Rouvier en werkte drie jaar in Barcelona met Edith Fischer en Jorge Pepi. Zij volgde masterstudies bij M. Robben, J. von Oortmersen, W. Jansen, D. Perrone, R. rebrom, R. Szidon en Sacharov onder anderen.
Loreto Aramendi is voor meerdere jaren verbonden aan het Baskische symfonieorkest.
Zij geeft concerten als solist en is werkzaam bij verschillende ensembles, als organiste, pianiste en klaveciniste. Haar repertoire omvat werken uit alle tijden en stijlen.
Ook heeft zij een graad in de psychologie van de Universiteit van het Baskische land (UPV).
Ze is momenteel hoogleraar aan het Conservatorium Francisco Escudero de San Sebastián.
De concertagenda van Loreto Aramendi vermeldt optredens in de V.S. en Japan en vele Europese landen zoals: U.K., Frankrijk, Finland, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Polen, Italië, Spanje en Nederland.
De Stichting Haags Orgel Kontakt (HOK) is een samenwerkingsverband van zes participerende cultuuraanbieders in de Haagse binnenstad.
Klik HIER voor de volledige omschrijving
Het Haags Orgel Kontakt onderschrijft de Governance Code Cultuur (GCC) en de Code Culturele Diversiteit (CCD)
Het Haags Orgel Kontakt wil zich ook houden aan de regelgeving m.b.t. de Algemene Verordening Persoonsgegevens.
In onderstaande LINKS meer info over:
De concerten en andere activiteiten van het HOK zijn alleen mogelijk door financiële bijdragen van subsidiegevers en de structurele subsidie die het samenwerkingsverband van het HOK ontvangt van de Gemeente Den Haag.